Sokakban már 4. és 6. osztályban felmerül az iskolaváltás kérdése. A szülők többféle megfontolásból dönthetnek úgy, hogy gyermeküket nyolc- vagy hatosztályos gimnáziumba íratják, legtöbbször ilyen indoklásokat hallunk:
Nem érzi jól magát a mostani iskolájában.
Jelenlegi osztályában nem fejlődik eléggé.
Szeretném, ha sokkal inspirálóbb, motiválóbb környezetbe kerülne.
Válogatott, kiemelkedő képességű gyerekek között tanulhat, és ez az én gyermekemre is pozitív hatással lesz.
A hat és nyolc évfolyamos gimnáziumokban kevesebb a magatartási problémával küzdő gyerek, az iskolai konfliktus, én pedig azt szeretném, ha a gyermekem kiegyensúlyozott lenne.
Sokkal több ezekben az iskolákban a szakkör, az iskolán kívüli program.
Nagyobb eséllyel jut be majd felsőoktatási intézménybe.
Válogatott pedagógusok tanítják majd, akik magasan képzettek, módszertanilag innovatívak, gyerekbarát pedagógiát követnek.
Legyen túl hamarabb a felvételin, később már nem lesz gond ezzel.
Sok osztálytársa elmegy, csak a gyengék maradnak.
Érdemes azonban végiggondolni a következő kérdéseket is:
Érett-e a gyermekem egy korai iskolaváltásra?
Kész-e egy felvételire, nem jelent-e ez túlzott megterhelést számára, nem lesz az elviselhetőnél frusztrálóbb neki például egy szóbeli felvételi?
Bírni fogja-e a terhelést, a magasabb elvárásokat?
Megfelelően önálló egy ilyen iskolához?
Nem fogja-e rosszul érinteni, ha nem ő lesz leendő osztályában a legjobb, sőt esetleg hátulra sorolódik a rangsorban, noha pont az ellenkezőjét szokta meg?
Nem fogja-e megviselni, hogy még gyerekként kiszakítják megszokott környezetéből, ott kell hagynia a barátait?
El tudja-e viselni, ha sikertelen lesz a felvételi, a kudarcot?
Természetesen más, gyakorlati kérdéseket is mérlegelni kell, úgy mint az iskolába való eljutás (hiszen az új intézmény valószínűleg messzebb esik a lakóhelyünktől, de talán a gyermekünk még nem eléggé önálló ahhoz, hogy egyedül közlekedjen) vagy az esetlegesen fölmerülő költségek (például az Alternatív Közgazdasági Gimnázium, a Közgazdasági Politechnikum képzési hozzájárulást, azaz tandíjat kér).
Minden családnak a gyermeküket jól ismerve, és az ő igényeit is figyelembe véve kell döntenie. A tanulmányi eredmény, a magas szakmai színvonal, az a státusz, amit jelent egy ilyen középiskola, csak egy tényező a sok közül. A legfontosabb mégiscsak az, hogy gyermekünk jól érezze magát, mert tanulni, igazán fejlődni csak szorongás nélkül, kiegyensúlyozottan, támogató közegben lehet. Amikor iskolát választunk, mindenképpen tájékozódjunk arról is, hogy a szóba jöhető intézményekről más szülők, diákok hogyan vélekednek: milyen az iskola hangulata, mennyire gyerekbarát, van-e igazi kommunikáció az iskola és a szülők között stb.
Ha kicsit tágabb összefüggésben szeretnél tudni a témáról, ajánlom a TÍZPERCiskolablog cikkét.
Arról, hogy honnan szerezhetünk mind az objektív adatokról, mind a szubjektív véleményekről ismereteket, egy későbbi poszt fog szólni.