Fontos elméletben tisztában lenni azzal, hogy milyen egy jó fogalmazás a központi írásbeli felvételin, de legalább annyit segít, ha minél több mintafogalmazást is elolvasunk. Ebben a posztban két ilyen fogalmazást teszünk közzé.
Lássuk az elsőt:
A feladat ez volt:
Egyesek szerint felnőttnek lenni sokkal jobb, mint gyereknek, mások ezt éppen fordítva gondolják. 10–12 mondatos fogalmazásodban írj legalább 2-2 érvet mindkét állítás mellett, és fejtsd ki, hogy számodra melyik álláspont az elfogadhatóbb!
A tartalomra megadható a három pont, hiszen megfelelő számú érvet hozott a felnőttlét mellett (nagyobb szabadság, több önálló döntés, a szülői korlátozás megszűnése) és kettőt a gyermeklét mellett (több szabadidő, kevesebb felelősség, nincs aggódás a megélhetés miatt), valamint a saját álláspontját is rögzíti ("örülök, hogy gyerek vagyok, mert még nem állok készen arra, hogy felnőjek").
A bevezetés kevésbé sikerült jól, hiszen a feladat szövegét szó szerint kimásolta a diák. Érdemes ezt egy kicsit átfogalmazni, ahogy erről már részletesebben írtunk. A fogalmazás felépítése jó, az egyes szerketi részek arányosak, a bekezdések formailag is elkülönülnek, az egyes mondatok logikusan kapcsolódnak egymáshoz, de az előbb említett hibiát igyekezzünk kerülni, nehogy veszélybe kerüljön a szerkezetre kapható három pont.
A szöveg szóhasználata, szókincse a köznyelvi normának megfelelő, változatos, gazdag, nincs nyelvhelyességi, nyelvhasználati hiba, megadható az egy pont.
A diák helyesírása szinte kifogástalan, egy-két vesszőhiba van a szövegben, viszont az "éppen ezért" szókapcsolatnál nem egyértelmű, hogy külön vagy egybe van-e írva. Ilyen esetben a javítótanár lehet jóindulatú, megítélheti úgy, hogy külön van írva a két szó, de dönthet úgy, is, hogy egybe (ebben az esetben is jár még a két pont), esetleg úgy, hogy a külalakra adható egy pontot nem adja meg a nem egyértelmű íráskép miatt. Nagyon fontos figyelni arra, hogy mindig egyértelmű legyen az írásjelhasználat, az ékezetek használata, az egybe- és különírás!
A fogalmazás írásképe esztétikus, javítások nincsenek, jár az egy pont a külalakra (hacsak az előbbiek miatt egy szigorúbb javítótanár nem von le pontot, de ezt aránytalanul komoly büntetésnek éreznénk).
Olvassunk el még egy jól sikerült fogalmazást a témában:
A felvételiző nyolcadikos diák nagyon gördülékenyen, színesen fogalmaz, ügyesen és változatosan használja a mondatfajtákat, retorikai alakzatokat. A figyelemfelkeltést szolgálják a kérdő mondatok, felsorolások, a megfelelő helyen használt ismétlések, ellentétek. Néhány vesszőhibája van, egy helyesírási hibája az egybeírás-különírás területén (balett-táncos helyesen), illetve a befejezés egyes szám második személyű formája helyett választékosabb lenne a többes számú alak használata. Fogalmazása így is 10 pontot érdemel az írásbeli felvételi vizsgán.
A fogalmazás 10 pontot ér az írásbeli felvételin, érdemes minél többet gyakorolni! Minisorozatunkban sok segítséget adtunk ehhez. Az első rész a tartalmi megoldásról szól, a második a megfelelő szerkezetről, a harmadik a nyelvi minőség, a helyesírás és a külalak kérdéseit veszi sorra.
Az írásbeli után lehetőség nyílik arra, hogy észrevételt tegyünk, ha a javítással nem értünk egyet. Ennek menetéről itt olvashattok.
Hogyan készüljünk az írásbeli felvételire? Fontos kérdés ez is, egy külön bejegyzésben körbejártuk a témát.
Ha segítségre van szükségetek a felvételire való felkészülésben, keressétek föl weboldalunkat további információkért.