Negyedikeseknek: Mire figyeljünk a felvételinél a fogalmazás írásánál?
2019. december 09. írta: Mindent a felvételiről

Negyedikeseknek: Mire figyeljünk a felvételinél a fogalmazás írásánál?

Tanácsok a 8 osztályos gimnáziumba készülőknek

A nyolc-, a hat- és a négyosztályos gimnáziumokba való felvételinél a központi felvételi feladatlap fontos része a szövegalkotás, melyre a maximális 50 pontból 10 adható. Érdemes külön foglalkozni ezzel a feladattal, hiszen a pontok egyötödét jelenti a hibátlan megoldás. Ez a poszt negyedik osztályosoknak szóló összefoglalás, hatodikosokét ide kattintva olvashatod, a nyolcadik osztályosoknak pedig egy minisorozatban adtunk segítséget. Itt találod az első, itt a második, és itt a harmadik részt.

A következő posztokban mindhárom korosztály fogalmazás feladatát bemutatjuk nektek, összeszedve a feladattípusokat, valamint azt is, hogy milyen elvárásoknak kell megfelelni, és mely hibákért jár pontlevonás. Egy-egy mintamegoldást is közreadunk.

A 8 osztályos gimnáziumba való felvételi fogalmazás feladata

A legfiatalabb felvételizőknek többnyire elbeszélést kell írniuk (néha pontosabb műfaji megjelöléssel, pl. mesét várnak a kisdiáktól), könnyebbség számukra, hogy sokszor két feladat közül választhatnak. A korosztálynak megfelelő témát kapnak a gyerekek, úgy mint kirándulás, egyéb szabadidős tevékenységek, a mesék világa. Előfordul, hogy képekhez kapcsolódó elbeszélést kell írniuk, vagy bizonyos szavakat belefűzni a történetbe, máskor a feladat a témán kívül azt határozza meg, hogy milyen nézőpontból kell elmondani a történetet. Előfordult, hogy egy mondattal vagy egy egész bekezdéssel elkezdett szöveget kellett befejezni, vagy a tárgyalásból szerepelt egy mondat, és a felvételiző kisdiáknak kellett bevezetést és befejezést írnia.Többnyire címet is kell adni a fogalmazásnak.

6-8 mondat a terjedelmi elvárás.

A pontozás legfőbb szempontjai a következők:

Megfelelő-e a cím?

Tartalmilag megfelelő-e a fogalmazás? Mennyire kreatív és ötletes? Összefüggő-e a szöveg? Választékos, megfelelő-e a szókincs?

Milyen a felvételiző helyesírása? Ebben az életkorban nem elvárás a mondatközi írásjelek magabiztos használata, viszont a magán- és mássalhangzók időtartamának tévesztése, az elválasztás hibái, valamint ha a mondatot kis kezdőbetűvel írja a felvételiző, több évben is pontveszteséget jelentett a javítókulcs szerint. (2019-ben már mindössze annyi útmutatás szerepelt a javító tanárok számára, hogy a hibátlanul leírt szöveg helyesírására megadható a maximális 3 pont; 1-2 hiba esetén 2 pont, 3-4 hiba esetén 1 jár, ennél több hibáért nem adható pont; a hibatípusok nem voltak külön feltüntetve.)

Milyen az íráskép? Rendezettséget várnak el, és hogy a szöveg jól olvasható legyen.

Tanácsaink a gyakorláshoz

Akinek a fogalmazás nehezebben megy, írjon meg minél többet a régebbi felvételik feladataiból (legalább 8-10 szöveget), és valaki (szülő, tanító, nagyobb testvér, magántanár, előkészítő foglalkozáson a gyerekkel foglalkozó pedagógus) javítsa ki, beszélje meg a hibákat. Érdemes minél több, mások által írt jó fogalmazást elolvasni, hogy elképzelése legyen a felvételiző kisdiáknak arról, mit várnak tőle (ha a szülőnek, nagyobb testvérnek van kedve, megírhatja ezeket). 

A felvételi feladatlap kitöltésekor semmiképp ne maradjon üresen a fogalmazás oldala. Legalább 3-4 mondatot írjon a gyermek, mert akkor már nagy eséllyel kap néhány pontot a leírt szövegre.

Mielőtt a diák nekikezd a fogalmazás írásának, alaposan olvassa át, mit várnak tőle, a legfontosabbakat (elvárt terjedelem és műfaj, a szövegbe beépítendő szavak stb.) húzza alá.

Gyakoroltassuk a címadást! A cím lehet témamegjelölő, utalhat a szereplőkre, a helyszínre is. 

Az alábbiakban egy 4. osztályos diák mintafeladatát olvashatjátok. 

A kisdiák egy mesét írt, a megadott szavak (törpe és vándor) felhasználásával. Címe koherens a szöveggel, a történet megfelel a műfaji elvárásoknak. A szöveg összefüggő, a kívánt terjedelmet eléri. A választott feladatnak megfelelően külső nézőpontból meséli el a történetet, mintha egy barátjának mondaná. Szerencsés lett volna, ha bevezető mondatában utal a mesemondás szituációjára (pl. Képzeld, Andris, milyen történetet hallottam apukámtól!), de a maximális pont így is megadható. Helyesírása magabiztos, írásképe esztétikus. 

"A vándorló királyfi

Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy királyfi, akit kitagadott az apukája, a király, Ezért éveken keresztül bandukolt, ő volt a vándor. Szegénységben, betegségben ment, éhezve. Amikor már a pusztulás szélén állt, megpillantott egy faházikót. Kinyitotta az ajtót, belesett, és meglátott egy gyönyörű hercegnőt. A hercegnő is meglátta a vándort, első látásra egymásba szerettek. Messze a távoli vidéken a nyugati boszorkány megirigyelte a boldogságukat, ezért lesújtott az átkával. A hercegnőt törpévé változtatta a gonosz boszorkány. De a vándort nem érdekelte, mert szerette a hercegnőt. 

Boldogan éltek, amíg meg nem haltak."

mese_6.jpg

Olvassátok el posztunkat arról, hogy milyen témakörök ismeretét várják el a 8. osztályosok magyar nyelvi központi felvételi vizsgáján, valamint hogy milyen feladattípusokra számíthattok. Itt találjátok. 

Ha segítségre van szükségetek a felvételire való felkészülésben, keressétek föl weboldalunkat további információkért.

facebookra_hirdetes.png

www.elokeszito.com

gk_logo_inverz.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://mindentafelvetelirol.blog.hu/api/trackback/id/tr1715343330

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása