Nyolcadikosoknak: mire figyeljünk a felvételinél a fogalmazás írásánál? 1. A téma megfelelő kidolgozása
2023. december 13. írta: Mindent a felvételiről

Nyolcadikosoknak: mire figyeljünk a felvételinél a fogalmazás írásánál? 1. A téma megfelelő kidolgozása

A négy vagy öt évfolyamos középiskolába készülők fogalmazás feladata

A nyolcadikos központi írásbeli felvételin megszerezhető pontszámok 20 százalékát a szövegalkotási feladat, vagyis a fogalmazás adja, fontos tehát ezt jól megírni. A jól, gördülékenyen fogalmazó diákok, akiknek nem okoz gondot megírni egy rövid szöveget, könnyebben veszik ezt az akadályt, de sajnos ők is gyakran veszítenek pontot, mert nincsenek tisztában néhány követelménnyel, pontozási szemponttal. Sokaknak nehézséget jelent megírni egy rövid szöveget, de gyakorlással nagyon sokat lehet fejlődni ezen a téren is. Az alábbiakban áttekintjük, hogy mi az, amire figyelni kell a nyolcadik osztályosok szövegalkotási feladatánál. Sajnos sok iskolában nincs idő és lehetőség begyakorolni a fogalmazás írását. Miután nagyon nagy érdeklődésre tart számot a téma, ezért részletesen fogjuk átbeszélni az egyes szempontokat, több részben közöljük a legfontosabbakat.

 

 students-doing-the-exam-in-classroom-2023-11-27-04-51-23-utc_1.jpgA központi írásbeli feladatlapjának tizedik feladata mindig szövegalkotás, amelyben megadott téma és műfaj szerint kell kerek, lezárt szöveget írniuk a diákoknak. A műfaj nem kötött, korábbi években volt már, hogy elbeszélést kellett írni egy címhez vagy képhez kapcsolva, esetleg megadott szavakból, máskor jellemzést (például kedvenc szereplőről vagy a legkedvesebb ajándékról), és előfordult olyan is, hogy köszöntőt vagy SMS-t kellett írni egy bizonyos személynek vagy megadott témában. 2013 óta azonban, vagyis már több mint egy évtizede a nyolcadikosok szövegalkotási feladata mindig érvelő feladat volt. Természetesen bármikor kaphatnak ettől eltérő műfajt is a diákok, de most az előző évek tendeciáit követve bejegyzésünkben az érvelő szöveg megírására koncentrálunk, amellett, hogy általános tanácsokat is megfogalmazunk.

A fogalmazást öt szempont alapján értékelik, a következőkben ezek alapján tekintjük át, hogy mire kell figyelni, és mik a buktatók.

1. A téma megfelelő kidolgozása

A tartalomra összesen három pont adható. A feladat mindig kijelöli a témát, a problémakört, és megadja, hogy ellenérvet kell írni vagy a kérdéses problémafelvetés mellett érvelni, esetleg mindkettő; az elvárt érvek számát, valamint többnyire azt is, hogy a saját álláspont megfogalmazása is szükséges-e. A pontozásnál nem releváns az, hogy a javító tanár egyetért-e a diákkal, vagy más véleményen van vele: a megfelelő és egymástól jól elkülöníthető érveket fogja pontszámmal elismerni. Nagyon fontos, hogy a megadott terjedelmet el kell, hogy érje a fogalmazás, ami általában 10-12 mondat. Kevesebb számú mondat esetén a tartalomra legfeljebb egy pontot kaphat a vizsgázó.

Melyek a leggyakoribb hibák?

Pontvesztéssel járó hibák a következők:

  • A tanuló nem ír elvárt terjedelmű fogalmazást.
  • Nem ír megfelelő számú érvet, vagy esetleg csak érvet ír, de ellenérvet nem (vagy fordítva).
  • Nagyon sokszor előfordul, hogy a saját álláspontját – vagyis hogy mit gondol ő a felvetett kérdésről – nem rögzíti.
  • Elég gyakori az is, hogy megfelelő számú érv hiányában a fogalmazást elkészítő diák ugyanazt az érvet fogalmazza meg, csak másképpen, vagyis nem jól elkülöníthető érveket sorol, hanem ugyanazt ismétli, például:

Jó a csoportmunka, mert akkor együtt tudunk dolgozni és segíteni egymást. Az is előnyös, hogy ha valaki nehezen tudja megoldania a feladatát, akkor a többiek ott vannak, és megcsinálják helyette.”

Nézzünk most példát megfelelő érvekre és ellenérvekre!

A 2022. évi pótló írásbeli vizsgán a diákoknak a csoportmunka mellett vagy ellen kellett érvelnie. Érvek lehetnek mellette például, hogy

  • együtt dolgozva gyorsabban elvégezhető az adott feladat,
  • segíthetnek, ötleteket adhatnak egymásnak,
  • megtanulhatnak együttműködni,
  • segítheti a közösségépítést, egymásra hangolódást,
  • mindenki megmutathatja, hogy miben jó (például irányítás, lényegkiemelés, gyűjtőmunka, illusztrációk készítése, természetesen az adott feladathoz illeszkedve).

Érvek lehetnek ellene például, hogy

  • ha valaki hangoskodik, zavarja a többieket, azzal mások munkáját is megakasztja,
  • nem biztos, hogy mindenki egyformán veszi ki a részét a feladatból, így van, aki többet dolgozik,
  • nehéz igazságosan értékelni a csoport együttes munkáját,
  • konfliktusokat szíthat,
  • a visszahúzódó gyerekek számára nehéz lehet ez a munkaforma.

A saját álláspont kifejtésénél azt kell megfogalmazni a tanulónak, hogy ő előnyben részesíti-e a csoportmunkát, vagy inkább egyedül szereti a feladatait megoldani.

Összefoglalva tehát: a feladatban megadott számú és típusú érvek és a saját álláspont leírását fogják a javítás során ellenőrozni, de három pont természetesen csak akkor kapható, ha ezek a fölvázolt problémakörrel kapcsolatosak, és a terjedelem is eléri a megadott 10-12 mondatot.

Minisorozatunk második részében arról olvashattok, mire kell figyelni, hogy a szerkezetre is megkapja felvételiző a maximális három pontot.

Nyáron induló kiscsoportos online tanfolyamunkon a fogalmazás írását és a helyesírást gyakoroljuk. Ajánljuk minden olyan diáknak, aki ezeken a területeken fejlődni szeretne. Részletek ide kattintva olvashatók.

www.elokeszito.com

gk_logo_inverz.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://mindentafelvetelirol.blog.hu/api/trackback/id/tr418280603

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása