Az idei, 2024-es magyar nyelvi felvételi egyik vitatott feladata az, amelyikben egy-egy szituációval kapcsolatban kellett megállapítani, hogy tömegkommunikációs helyzetre utal-e. Sokféle vélemény elhangzott, sok érv pro és kontra, ebben a cikkben szakmai választ szeretnénk adni a kérdésre.
A mondatok, melyek az egyes beszédhelyzeteket jelölték, az alábbiak voltak:
- Jó estét kívánok, kedves nézőink! Önök a legfrissebb híreket látják.
- Anya, majd este beszéljük meg, hogy mit vigyek a kirándulásra!
- Kedves Naplóm! Ma végre beválogattak a csapatba, ahová mindig is vágytam!
- Helló, olvasók! Ez a 100. blogbejegyzésem!
- Gyerekek, ma Petőfi Sándor és Arany János barátságáról fogunk olvasni.
- Szerkesztőségünk változtatás nélkül közli az alábbi nyílt levelet.
- Drága Nagyi! Szeretettel gondolok rád a balatonszemesi olvasótáborban!
Az ötödik kommunikációs helyzetet (gyerekek, ma Petőfi Sándor és Arany János barátságáról fogunk olvasni) a diákok nagy része tömegkommunikációs helyzetnek ítélte meg, azonban ez hibás válasz.
Mi is az a tömegkommunikáció?
Olyan kommunikációs forma, mely
- egyszerre nagyobb csoport számára, vevők tömegei számára közvetít üzenetet,
- intézményesített formában (rádiós és televíziós csatornák, sajtótermékek, internetes portálok),
- technikai közvetítő eszköz által (pl. televízió, rádió),
- és leginkább az egyirányúság jellemzi (az üzenet vevője nem tud a feladónak közvetlen módon válaszolni).
A tömegkommunikáció kialakulása óta ez a kommunikációs forma az internet térhódításával sok változáson átment. Vannak olyan szakemberek, akik a fogalomhasználat létjogosultságát is megkérdőjelezik. Hiszen ma már egy interneten található blogbejegyzést, videós közvetítést, Facebook-posztot nem egy intézmény közöl, sokszor egyének állnak internetes tartalmak mögött. Másrészt a visszacsatolás lehetősége is megváltozott, gondoljunk csak a kommentelési lehetőségre.
Melyek az érvek amellett, hogy az idézett mondat tömegkommunikációs helyzethez kapcsolódik?
A szóban forgó ötödik mondat - ahogy azt sokan érvként fölhozták - valóban elhangozhatott egy videós tartalommegosztón található oktatóvideó első mondataként - ilyeneket a pandémia alatt nagy számban gyártottak a pedagógusok. Tömegekhez jut el (feltételezhetően nem csak a saját diákcsoport a címzett), technikai eszköz közvetítésével, egyirányú kommunikációs forma. Ugyan nem intézményi formában, de láttuk, hogy erre a kitételre ma már nagyon sok tömegkommunikációs ellenpéldát tudunk mondani.
Miért nem jó akkor mégsem a válasz?
A feladat kiírásában ott szerepelt, hogy tömegkommunikációs helyzetre utaló mondatokat jelöljön meg a diák T betűvel. Ezek a következők:
- kedves nézőink
- legfrissebb híreket
- helló, olvasók
- blogbejegyzésem
- szerkesztőségünk
- nyílt levelet
Ezekben a mondatokban tehát van egy-egy olyan részlet, amely utal a tömegkommunikációs közlésfolyamatra, míg az 5. mondatban nincs ilyen. Elhangozhatott egy interneten megosztott, sokakhoz eljutott videóban, de nincs benne olyan utalás, amely egyértelművé tenné a tömegkommunikációs helyzetet.
És ezt honnan kellene tudnia egy 8.-os diáknak?
A tömegkommunikáció a 7. osztályban, a magyar nyelv órákon kötelező tananyag. Itt megfelelő alapossággal körüljárják a témát, megismerik és megértik a fogalmat. Természetesen tudjuk, hogy a gyerekek a felvételire sokat elfelejtenek a korábbi tananyagból, ezért a vizsgára való készülés során érdemes minden témát elővenni, ami a felső tagozaton előfordult.
Olvassátok el más bejegyzéseinket is, itt például arról írtunk, milyen témák kerülhetnek elő a 8. osztályos felvételin.
Ha segítségre van szükségetek a felvételire való felkészülésben, keressétek föl weboldalunkat további információkért.
www.elokeszito.com