Előbb-utóbb a szülők nagy része rádöbben, hogy a központi felvételi megírásához - ha fontos a minél jobb eredmény - szükség lehet külön felkészülésre. Ennek több oka is lehet, például:
- nem volt megfelelő színvonalú az oktatás a korábbi években;
- a diák sokat felejtett;
- a távoktatás alatt nem volt megfelelő a tanári magyarázat, vagy lemaradtak a tananyaggal;
- a szülő (ás a diák is) teljesen elveszettnek érzi magát a felvételi követelményeivel kapcsolatban.
Nem feltétlenül kell mindenkinek, aki fejlődni szeretne felvételi előkészítőre járnia, lehet, hogy otthoni tanulással, szülői magyarázattal is fel tud készülni az írásbelire. Mégis egyre többen döntenek úgy, hogy pénzt áldoznak magántanárra vagy tanfolyamra. Lássuk a választási lehetőségeket, és azok előnyeit, hátrányait.
1. Nagyobb létszámú csoportnak megtartott előkészítő tanfolyam
A nagyobb csoportlétszámnál nincs lehetőség egyéni fejlődési ütemet tartani, pont olyan, mint az iskolában, osztálykeretben való tanítás. Nincs differenciálás, nincs lehetőség az egyéni tempóhoz, tudásszinthez igazítani az órákat, sokszor előfordulhat, hogy egy kérdés vagy tananyagrész tisztázatlan marad. Előnye az ilyen előkészítőknek, hogy az áruk olykor kedvezőbb - főleg, ha egy összegben fizetünk ki egy kurzust. 15-20 fő esetén az online tanfolyam már nagyon nehezen tud hatékony lenni, inkább a személyes jelenléttel tanító tanfolyamot válasszuk.
Abban az esetben lehet ez a fajta előkészítő hasznos, ha van már elképzelése a diáknak, hogy hova szeretne majd jelentkezni, és a választott iskola felvételi előkészítőjén vesz részt. Szerez némi helyismeretet, valamennyire megismeri az iskola légkörét, részben az elvárásokat is, és kaphat plusz motivációt, ha megtetszik neki az intézmény. Van, aki egy ilyen előkészítőn kap szárnyakat, annyira megtetszik neki a középiskola által tartott előkészítő, amit legtöbbször gimnáziumban tanító tanárok tartanak.
Sokszor az általános iskola tart felvételi előkészítőt. Ilyenkor az általános iskolai tanárok tartják az órákat, legtöbbször tanítás után. Ennek akkor van értelme, ha nem ugyanaz hangzik el, mint tanítási órán, és nem pusztán a korábbi évek felvételi feladatlapjait töltik ki és javítják közösen (ahogy erre sokszor látunk példát).
2. Kisebb létszámú (4-8 fő) csoportlétszámmal induló tanfolyamok
Egy ilyen már sokkal hatékonyabb tud lenni, többször van lehetőség megszólítani a diákokat, bevonni őket az órába, aktivitásra bírni. Egy ilyen online is jól működhet, ha a technikai feltételek adottak. A diákok egymástól is tanulhatnak, sokkal kevésbé jellemző a frontális óra (a tanár magyaráz, a diák hallgatja), és így az óra kevésbe monoton, jobban leköti a diák figyelmét, hiszen folyton be van vonva a tanulási folyamatba.
3. Digitális tananyagok megosztása
Egyre jobban terjed ez a fajta megoldás. Sokféle rendszerben működik, közös jellemzőjük, hogy személyes tanári magyarázattal nem vagy alig találkozik a diák. Jellemzően hétről hétre egy újabb tananyagot kapnak, esetleg hozzáférést videós magyarázatokhoz. Azok számára lehet jó megoldás, akik nem tudnak egy fix időpontban megjelenni a tanfolyamon vagy leülni a számítógép elé az online órára, és akiknek jól megy az önálló otthoni tanulás, és csak rendszerezésre, összegzésre, magyarázatra van szükségük.
4. Magánóra
Ez a leghatékonyabb, hiszen a tanár és a diák szemtől szemben ülnek (akár online, akár személyes jelenléttel), a diák minden felmerülő kérdésére választ kaphat, azt és akkor kérdez, amikor szeretne, azt és olyan mélységben magyaráz el neki ia pedagógus, amire neki szüksége van. Ha a szóelemek témaköre jól megy, akkor éppen áttekintik, viszont többet foglalkoznak a szövegalkotási feladattal vagy éppan a földrajzi nevek helyesírásával.
Hátránya, hogy esetenként drágább, mint a csoportos óra, bár nem feltétlenül van mindig így. Mindenképp érdemes kiszámolni, hogy egy csoportos tanfolyam óradíja mennyi, főleg, hogy ennek az árát sokszor előre ki kell fizetni, a magántanár óradíját viszont nem. Sőt, ha elégedetlenek vagyunk, bármikor kérhetjük a közös munka befejezését. A tanfolyamok esetében, ha elégedetlenek vagyunk, sajnos nincs lehetőség a befizetett összeg visszaigénylésére, és ezt több tízezer forintunk bánhatja.
Online vagy személyes jelenlét?
Egyéni, páros vagy kiscsoportos órák nagyon hatékonyak online, nincs igazán különbség a személyes jelenlétet megkívánó tanítással összehasonlítva. Sőt, előnye, hogy nem veszít a diák időt az utazással, ami valóban fontos, tekintve, hogy sokszor mennyire leterheltek a diákok az iskolai teeendőik miatt, főleg azok, akik még felvételire is készülnek.
Összegezve a legfontosabbak:
- ne a csillogó honlapot, a külsőségeket nézzük, próbáljuk megállapítani, hogy megfelelő-e a szakmai hozzáértés;
- az írásbeli felvételi nem egyszerűen az általános iskolai tananyag számonkérése, annál sokkal több (pl. anyanyelvi kompetenciák felmérése is történik): mindenképp olyan tanárt válasszunk, aki tisztában van a felvételi feladattípusaival, segíteni tudja a diákot abban is, hogy a rendelkezésre álló csupán 45 percben hogyan ossza be az idejét, mire koncentráljon leginkább, vagyis vizsgatechnikai ötleteket is ad;
- minél kisebb létszámú csoportot válasszunk, ha magánórára bármilyen okból nincs lehetőség.
Ebben a bejegyzésben olvashatsz néhány tippet aról, hogyan érdemes készülni az írásbeli felvételire.
Ha segítségre van szükségetek a felvételire való felkészülésben, keressétek föl weboldalunkat további információkért.
www.elokeszito.com